1 mei 2023
Corporate

Jongensdromen en bedrijfjes die op een zolderkamertje starten en uitgroeien tot wereldwijde spelers met tientallen miljoenen euro’s omzet, vestigingen op meerdere continenten en honderden medewerkers: Dat is ook het verhaal van Inther Group in Venray, dat dit jaar zijn 25-jarig bestaan viert. Intussen is Inther internationaal onmisbaar geworden voor de uitlevering van online retail en e-commerce bestellingen bij bijvoorbeeld HEMA, Coolblue, Estée Lauder, Skechers en Blokker.

Startpunt automatiseringssoftware
In 1998 startten Martijn Herder (52) en Paul Hermsen (54) Inther (een samentrekking van INTegrator en de eerste drie letters van hun achternamen), overtuigd als ze zijn van hun ideeën voor betere, geïntegreerde software-oplossingen voor bedrijven die magazijnen hebben met fijnmazige distributie. 25 jaar later blijkt die overtuiging helemaal terecht. Martijn: “Vergeet niet dat online bestellen en e-commerce destijds nauwelijks nog bestonden.” Maar er komt al snel schot in en de eerste projecten komen binnen. Locaties worden te klein en er is meer en meer personeel nodig.

Uitbreiding naar internationale hybride systeemintegratie
Meerdere verhuizingen later heeft Inther inmiddels met ruim 300 medewerkers, die over de hele wereld zitten: Het bedrijf heeft kantoren in Moldavië, China, Duitsland, België en de USA en er worden projecten uitgevoerd van Amerika tot en met Australië. Dat is allang niet meer alleen het leveren van automatiseringssoftware. Paul: “We hebben ons ontwikkeld tot een hybride systeemintegrator. Inther ontwerpt, levert, optimaliseert en onderhoudt complete systemen voor het verzamelen, verpakken, opslaan en sorteren van goederen in magazijnen in de fijnmazige distributie. Van een uiterst gedetailleerde analyse vooraf, ontwerp, realisatie en oplevering tot en met 24/7 service en support wereldwijd. Onze flexibele software vormt nog steeds de ziel en kracht van het bedrijf en van ieder intralogistiek systeem dat we bouwen. Daarbij is data vandaag de dag nog veel belangrijker dan vroeger. Maar ook al kopen en integreren we nog veel hardware extern, ook hier heeft Inther stappen gemaakt met eigen productie van bijvoorbeeld verbeterde conveyors en innovatieve gerobotiseerde orderpick systemen, zoals onze GRIPP (Gantry Robotic Intelligent Piece Picker)”.

Positieve toekomst
Vooral de laatste jaren groeit Inther hard. “Corona heeft het hele proces van online bestellen wereldwijd een serieuze boost gegeven en daar profiteren onze klanten en dus ook Inther van”, zegt Paul. De lijst met bekende klanten wordt dan ook steeds langer met nieuwe gerenommeerde namen als Picnic, BMW en Zeeman. “Ook na 25 jaar en zulke groei blijft onze kracht zakelijke professionaliteit in een informele sfeer. Dat laatste onderscheidt ons nog steeds van concurrenten – we blijven flexibel en persoonlijk benaderbaar”, aldus Paul.

De toekomstverwachtingen blijven ook positief, ondanks een rustigere fase door de huidige economische omstandigheden. Martijn blikt vooruit: “We leven momenteel in onzekere tijden, met hoge inflatie door allerlei gestegen kosten, supply chain problemen, en allerlei maatschappelijke en politieke thema’s die spelen. Consumenten zijn iets voorzichtiger geworden, zowel met online bestellen als aankopen in fysieke winkels. Daardoor zijn ook onze klanten momenteel wat terughoudender. Maar consumenten hebben tijdens Corona het gemak van online bestellen (en retourneren) ervaren en de gevreesde (diepe) recessie blijft naar verwachting uit. In combinatie met de aanhoudende arbeidsmarktkrapte én onze efficiencyverbeteringen in warehouse intralogistiek voor zowel retail als e-commerce zien wij de toekomst dan ook positief tegemoet.

Waarmee kunnen we je helpen?