Het moet blijven werken – Tijd is kostbaar in de intralogistiek

24 oktober 2024
Corporate

Net als op veel plekken zijn ook in de intralogistiek te weinig handjes beschikbaar voor steeds meer werk. Slim automatiseren is ook hier het credo. Bij Inther in Venray pakken ze slim automatiseren ook nog eens heel slim aan. En waar slim geautomatiseerd wordt, komt Murrelektronik al snel om de hoek.

Inther heeft in de afgelopen 25 jaar een stevige positie verworven als hybride systeemintegrator, gespecialiseerd in automatiseringsoplossingen voor het picken, verpakken, opslaan en sorteren van goederen in magazijnen wereldwijd voor klanten in de fijnmazige distributie. Van analyse, design, bouw en levering van zowel software als hardware, tot 24/7 service en ondersteuning wereldwijd. In het prachtige pand langs de A73 vertelt Strategic Buyer Jens Bonten over de ontwikkeling van Inther en de samenwerking met Murrelektronik.

Wereldwijd actief
Jens werkt bijna vier jaar bij Inther en vertelt dat oprichters Paul Hermsen en Martijn Herder in 1998 een gat in de markt zagen. “De automatiseringsoplossingen waren in die tijd vooral gericht op de echt grote bedrijven. De kleinere projecten kregen niet voldoende aandacht. Paul en Martijn sprongen in dat gat, en vandaag de dag is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie met zo’n 250 medewerkers. We leveren oplossingen voor grote spelers als Zeeman, Coolblue, Blokker, BMW, maar ook bijvoorbeeld Estée Lauder.” Op de website van Inther duizelt het je al gauw als je kijkt wie er tot de klantenkring behoort.

Spreiding markt Inther
De markten waarin Inther haar klanten heeft, zijn divers. Zowel geografisch als qua branches kent het bedrijf een enorme spreiding wat zorgt voor een spreiding van het bedrijfsrisico, dat met name tijdens de coronapandemie goed uitpakte. “Doordat er in die periode heel veel online werd verkocht, kregen de magazijnen van de e-commerce bedrijven heel veel meer werk te verzetten. Dat gaf een enorme boost. En de onlineverkoop is niet weggevallen nadat de pandemie voorbij was. Vroeger stuurde het centrale magazijn van bijvoorbeeld HEMA hele partijen broodroosters naar de winkels, nu gaan die per stuk en per pakketdienst. Dat vraagt om een compleet andere logistiek.”

BMW
Efficiëntie
De taak van Jens is gericht op het strategisch inkopen van de componenten, subassemblies en 3rd party equipment. “Voorheen werd er door onze engineers zelf ingekocht. Dat had als resultaat dat we veel kleine orders plaatsten, wat in de praktijk natuurlijk niet zo efficiënt was. Nu kopen we veel meer in bulk. We hechten grote waarde aan partnerschap met onze leveranciers, want we stellen hoge eisen aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun producten. We werken daarom alleen met A-merken.” Hij lacht en zegt: “Bij Murrelektronik is dat vaak niet eens omdat wij dat zelf zo graag willen, maar bijvoorbeeld in de automotive staan zij al op de lijst van voorgeschreven leveranciers. Dat zegt natuurlijk ook wel iets.”

Jens heeft als basishouding een positief kritische als het gaat om samenwerken met leveranciers, zegt hij zelf. “We gaan samen op zoek naar de beste oplossing. Wat voorop staat is dat het altijd moet blijven werken. Natuurlijk is volledige downtime nooit helemaal te voorkomen, maar bij de modules van Murrelektronik zijn storingen of foutmeldingen direct zichtbaar op de module. Dit maakt dat de oorzaak van de storing direct op de werkvloer te zien is, zonder dat er een softwaretool nodig is. In sommige gevallen kan de medewerker op de vloer het probleem snel zelf oplossen. Lukt dat niet? Dan kan de Technische Dienst meteen geïnformeerd worden over de exacte locatie van het probleem. Dit bespaart veel tijd omdat het zoeken naar de fout verleden tijd is!”

De snel toenemende vraag tijdens corona bracht, zoals bij zoveel bedrijven, ook wat uitdagingen met zich mee. De levertijden en überhaupt de beschikbaarheid van componenten was lastig. Maar ook de prijzen, die stegen tijdens corona soms enorm. Op dat gebied zag Jens als enige bij Murrelektronik een tegenreactie toen de pandemie voorbij was. “Ik moet zeggen dat zij de enige partij waren, die na die tijd met ons om tafel gingen om een common ground te zoeken en heel transparant met ons communiceerde over de prijzen, die ze naar beneden hebben bijgesteld.”

Modulair en schaalbaar
De speerpunten van beide bedrijven sluiten heel goed op elkaar aan. “De modulariteit van onze oplossingen is een belangrijke meerwaarde”, schetst Jens. “De producten die we van Murrelektronik gebruiken, zijn heel gemakkelijk te installeren, echt plug&play. Je hebt weinig kennis nodig om ermee te werken. Dat is voor ons heel belangrijk want de duurste arbeidsuren zijn die op locatie bij de klant. De tijd die je nodig hebt om een oplossing op locatie op te bouwen en in bedrijf te stellen, moet zo kort mogelijk zijn. Maar ook onderhoud is een post waar we heel scherp op sturen. Al die aspecten hebben we goed in de vingers door modulair te bouwen. Bij een defect wissel je een module uit en kunt direct weer verder werken. Die modulaire aanpak heeft als bijkomend voordeel dat de oplossingen bijzonder schaalbaar zijn.”

Murrelektronik-2.jpg
Nieuwste technieken
Niet alleen voor het opschalen, maar ook voor het verbeteren op basis van data blijft Inther met zijn klanten in contact. “Het gebruik kan in de praktijk natuurlijk afwijken van hoe het vooraf gedacht was. En we willen onze klanten daarnaast ook laten profiteren van nieuwe ontwikkelingen. Want net als met onze leveranciers, willen we met onze klanten goed contact onderhouden en de nieuwste technieken kunnen inzetten. Dat is het voordeel van het werken met A-merken, dan heb je de nieuwste technieken vaak tegen de laagste investering. Onze R&D mensen hebben op dat gebied direct contact met de application engineers van Murrelektronik, zodat ze altijd op de hoogte zijn van de ontwikkelingen, maar ook hun vragen rechtstreeks kunnen stellen. Dat werkt heel constructief!”

Van software naar hardware
Inther begon ruim 25 jaar geleden met software. Al snel werd er een pick-light ontwikkeld en bijna nog sneller werd de klantvraag steeds uitgebreider. “Er werd steeds meer hardware zelf ontwikkeld en we hebben enkele jaren geleden een nieuw bedrijfspand in gebruik genomen omdat we voor de productie en assemblage steeds meer ruimte nodig hadden.”

Tijdens de rondleiding toont Jens de nieuwste ontwikkeling, de GRIPP – Gantry Robotic Intelligent Piece Picker. “Dit is ook een eigen ontwikkeling, een volautomatische compacte picking technologie met diverse innovatieve en unieke eigenschappen. De GRIPP kan 24/7 tot wel 1200 (!) items per uur picken. De gripper pakt producten door middel van de adaptieve benaderingshoek en uiterst intelligente, flexibele en zelflerende software precies en optimaal ongeacht hun vorm. Met AI Vision Technology en een intelligente lichtsensor meet de GRIPP het gewicht, de lengte, de breedte én hoogte van een product. Hiermee signaleert de machine niet alleen verkeerde en/of defecte producten, de GRIPP weet zo ook hoe het een item op een gecontroleerde en efficiënte manier in tot wel twaalf orderbakken kan leggen, zonder verpakkingen te beschadigen.”

Lange termijn
Als we vragen naar de breedte van het assortiment van producten dat Murrelektronik levert aan Inther, blijkt dat een uitgebreide te zijn. “Eigenlijk gebruiken we zoveel componenten als we kunnen. Natuurlijk wordt er door bepaalde klanten ook wel eens een ander merk voorgeschreven vanwege de interne standaardisatie, maar als wij kiezen, dan is het simpel. Of het nu gaat om kabels, connectoren, I/O- modules, voedingen en stroombewakingen. We beoordelen onze leveranciers op een gestructureerde manier en kijken naar het product, de productdienst en de bedrijfsdienst. Het product voegt iets toe, is betrouwbaar en levert een hoge uptime van onze systemen. We gebruiken de QLTC-methode om de prestaties van onze leveranciers te meten. Met die methode nemen we Quality, Logistics, Technology en Costs onder de loep en we kijken ieder jaar met elkaar naar de relatie, de prestatie en de toekomst. We gaan altijd voor de langetermijn relatie.”

Bron: industrievandaag.nl

Waarmee kunnen we je helpen?